Hyppää pääsisältöön

Palvelemme pääsiäisenä 29.3.–1.4. viikonloppuaukioloaikojen mukaisesti. Kiireettömissä asioissa voit keskustella sairaanhoitajien kanssa chatissa myös pääsiäisenä joka päivä kello 10–16.

Lue lisää.
Lapsi ja vanhempi tietokoneella.

Uutinen

Etäperhetyöntekijä OmaNannyltä neuvoa ja tukea keskisuomalaisille perheille

23.5.2022

Maksuttomalle etäperhetyöntekijän vastaanotolle kannattaa hakeutua pienemmissäkin lapsiperhearkeen liittyvissä kysymyksissä. Asiakaspalaute kiittää maaliskuun alussa avattua palvelua.

”Ihanaa, kun teille on tullut tällainen palvelu!” -asiakaspalaute

OmaKS.fi:ssä, Keski-Suomen digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa aloitti maaliskuussa 2022 etäperhetyöntekijä OmaNanny. Chatin kautta keskisuomalaisia perheitä palvelevana OmaNannyna toimii pitkään varhaiskasvatuksen parissa työskennellyt sosionomi Miia Vottonen.

– Puheilleni voi tulla keskustelemaan tavallisista, pieneltäkin tuntuvista lapsiperheiden arkeen tai lapsen kasvatukseen liittyvistä asioista. Keskusteltu on esimerkiksi uhmaiän haasteista, rajojen asettamisesta, unen ja nukkumisen kysymyksistä sekä lapsen kaverisuhteista, kertoo Vottonen.

”Helpotti oloa, kun ei tarvitse yksin olla näiden asioiden kanssa ja kun sai jakaa asioita jonkun kanssa.” -asiakaspalaute

Valtaosa OmaNannyn chateista on hoitunut ilman tunnistautumista ja yleisluontoisella neuvonnalla. Videoyhteyttäkään ei ole tarvinnut liiaksi asti avata, vaikka sekin on mahdollista ilman ajanvarausta. Kynnys on siis säilynyt matalana asioinnin loppuun asti, chat on nähty helpoksi ja luontevaksi tavaksi olla yhteydessä. Asiakasta on voitu joissain tapauksissa ohjata ottamaan yhteyttä esimerkiksi perheneuvolaan tai oppilashuoltoon.

Chatin lisäksi OmaNanny jakaa myös vinkkejä perhearjen tueksi OmaKS:n verkkosivujen uutispalstalla sekä sosiaalisen median kanavissa. Käsiteltäviä aiheita asiakkaiden kanssa on puolestaan löytynyt laidasta laitaan, eikä murheen tarvitse todellakaan olla suuri tullakseen OmaNannyn juttusille.

– Näin kesälomien ollessa nurkan takana, on vastaanottoni hyvä paikka käydä esimerkiksi sellaista arkista vanhemmuuteen ja perhearkeen liittyvää keskustelua ja porinaa, jota normaalisti kävisi vaikkapa päiväkodin henkilökunnan kanssa, vinkkaa Vottonen.

OmaNannylta saa myös tukea vanhemmuuteen ja pari- ja ihmissuhteisiin liittyviin teemoihin, esimerkiksi vanhempana jaksamiseen ja uusperheitä koskettaviin asioihin.

”Tässä aivosumussa asiat selkeytyvät, kun saa keskustella jonkun kanssa.” -asiakaspalaute

Kesäajalle Vottonen toivoo lapsiperheille mukavaa yhteistä tekemistä ja rentoa yhdessäoloa.

– Syliä, halauksia ja aikaa pysähtyä lapsen äärelle. Monissa käymissäni keskusteluissa vanhempien kanssa olen korostanut, kuinka tärkeää on huomata ja sanoa ääneen lapsen onnistumiset. Myönteinen tunnesuhde lapsen kanssa helpottaa myös arjen tarpeellisia rajojen asetteluja.

”Kiitos, kun kuuntelit ja sanoit, että ymmärrät.” -asiakaspalaute

OmaNannyn työ on osa Keski-Suomen lapsiperhepalveluiden kokonaisuutta. Tavoite on, että keskisuomalaiset lapsiperheet saavat tukea ja keskustelukumppanin helposti ja oikea-aikaisesti.

– Juuri tuo oikea-aikaisuus on merkittävä tekijä monessa lapsiperheitä haastavissa tilanteissa. Miksi siis aina jonottaa kivijalkapalveluun, kun OmaNanny voi auttaa ja olla tukena silloin, kun asia nousee perheessä esille? kuvaa lasten, nuorten ja perheiden palvelukokonaisuuden projektipäällikkö Hanna Hämäläinen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta.

Projektipäällikkö Sari Nurmivaara Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmasta täydentää:

–  OmaNanny on perheiden palveluissa juuri se puuttuva palanen, jolla on aikaa kuunnella ja pohtia perheen kanssa yhdessä ihan tavallisia arkisia asioita. Kun arki rullaa ja on joku, jonka kanssa voi jakaa huolia ja murheita, tulee tunne, että “kyllä tästä selvitään”, ja vieläpä ihan omin voimin! Näin pystymme näkemään myös lapsissamme ne vahvuudet, jotka kantavat heitä pitkälle elämässä.

OmaNannyn vastaanotolle pääset osoitteessa omaks.fi arkisin kello 10.00–15.30. Palvelu on ajanvaraukseton ja maksuton.

”Tulen varmasti uudestaan!” -asiakaspalaute

Lisätietoja:

  • Hanna Hämäläinen, projektipäällikkö, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 311 8684, hanna.k.hamalainen(at)jyvaskyla.fi
  • Sari Nurmivaara, projektipäällikkö, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 311 8285, sari.nurmivaara(at)jyvaskyla.fi