Sosiaali- ja kriisipäivystys 

Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystyksestä apua ympäri vuorokauden

Kun tarvitset apua, tukea ja turvaa äkillisen ja järkyttävän kriisin kohdatessa, ota yhteyttä Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystykseen ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.

Yhteyttä voit ottaa numeroon 014 266 0149 tai hätäkeskuksen kautta numeroon 112.

Apua voi hakea asiakas itse, läheinen, ystävä tai viranomainen. Palvelut ovat maksuttomia ja yhteyttä voi ottaa myös nimettömästi.

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen apu voi olla kiireellistä sosiaalityötä, psyykkistä ensiapua heti kriisitilanteen jälkeen tai akuuttia kriisityötä, joka käsittää myös kriisitapaamisia yksittäisille henkilöille, perheille tai ryhmille.

Milloin yhteyttä oman kunnan sosiaalitoimeen?

Ota yhteys oman kunnan sosiaalitoimeen, kun

  • tilanteesi voidaan hoitaa virka-aikana kenenkään turvallisuuden vaarantumatta
  • asiasi vaatii rahan käsittelyä, laskujen maksamista tai tilisiirron tekemistä

Aikuissosiaalityön neuvontapuhelin puh. 040 552 6520 (ma-pe klo 10-12)

Neuvontapuhelimessa pääset keskustelemaan sosiaaliohjaajan kanssa, joka neuvoo ja ohjaa sinua asiasi hoitamisessa.

Lapsiperheitten palveluohjaaja Päivi Sikiö puh. 0400 115 651 (soittoaika ma-pe klo 10-11)

Vanhus-, vammais-, mielenterveys- ja päihdepalveluja koskevissa asioissa voit olla yhteydessä Arjen tuen neuvonta- ja asiakasohjausnumeroon 040 646 3859.

Ota yhteyttä Jyväskylän perheoikeudellisten palvelujen yksikköön, kun on kyseessä lapsen huolto- ja tapaamisasia, joka voidaan hoitaa perheoikeudellisissa palveluissa

Milloin yhteyttä Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystykseen?

Ota yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen esimerkiksi, kun tilanne vaatii kiireellistä sosiaalityön arviota tai välittömiä toimenpiteitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi:

• huoli lapsesta tai perheen tilanteesta

• akuutti väkivalta tai sen uhka perheessä

• huoli vanhuksen tai vammaisen kotona pärjäämisestä

Sosiaali- ja kriisipäivystys tarjoaa akuuttia kriisiapua traumaattisissa kriisitilanteissa. Akuutilla traumaattisella kriisillä tarkoitetaan äkillistä ja yllättävää tapahtumaan, johon ei ole voinut varautua. Ota yhteyttä, kun kohtaat äkillisen kriisitilanteen kuten:

• läheisen kuolema

• läheisen itsemurhayritys

• onnettomuudet (esimerkiksi tulipalo)

• väkivallan tai vakavan rikoksen uhriksi joutuminen

• vakava oma tai läheisen kuolemaan johtava sairaus

Milloin yhteyttä Kriisikeskus Mobileen?

Mobilesta saa apua erilaisissa elämäntilannekriiseissä ja myös muun muassa tilanteissa, jos henkilöllä on itsetuhoisia ajatuksia, on kokenut väkivaltaa, on käyttäytynyt väkivaltaisesti tai, jos on joutunut tai epäilee joutuneensa rikoksen uhriksi. Lisäksi eri yhteistyötahot voivat olla yhteydessä Kriisikeskus Mobileen, kun ne haluavat ohjata asiakkaita järjestölähtöiseen kriisi-, väkivalta- ja rikosuhripäivystystyöhön.

Kriisikeskus Mobile palvelee numerossa 044 788 8470 maanantaista torstaihin kello 8–20 ja perjantaisin kello 8–17.

Ympärivuorokautisella sosiaali- ja kriisipäivystyksellä on myös sosiaalihuollon valmiuteen ja varautumiseen liittyviä vastuita ja tehtäviä kuten valmius toimia suuronnettomuuksissa ja muissa äkillisissä onnettomuustilanteissa

Keski-Suomen sosiaali- ja kriisipäivystys palvelee ympärivuorokautisesti seuraavien kuntien alueella:

Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Karstula, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kuhmoinen, Kyyjärvi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Toivakka, Uurainen, Viitasaari ja Äänekoski.

Uutinen/tiedote 16.12.2021:
https://www.jyvaskyla.fi/uutinen/2021-12-16_keski-suomen-sosiaali-ja-kriisipaivystyksesta-apua-ympari-vuorokauden-112022

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen nettisivut:
https://www.jyvaskyla.fi/hatatilanteet_ja_paivystys/sosiaali-ja-kriisipaivystys

Mobilen nettisivut:
https://www.kriisikeskusmobile.fi

Muokattu 12.1.2022