Kuntalaistilaisuuden 12.11.2019 palautteet
Teema 1: Miten kuntalaisten osallistumista terveyspalveluiden kehittämistyöhön voidaan parantaa?
- Hyvä tiedottaminen uusista palveluista
- Tarkka info palvelusetelistä – selkokieli
- Tilaisuuksien järjestäminen (tarpeeksi iso ilmoitus lehteen)
- Tiedotteiden jakaminen, jos tapahtumasta on tieto etukäteen
- Tutustumiskäyntejä (avoimet ovet)
- Palvelut yksiin kansiin (päivitetty versio) jaetaan 70-80v päivissä niille, joilla ei nettiyhteyttä
- Yhteiskuljetukset taajamista
- Omahoitajan kautta kehittämisideat esille ja siitä eteenpäin – Henkilöstön kanssa asian käsittely
- Koulutusta
- Palautelaatikko
- Kehittäminen riippuu omasta terveydentilasta
- Potilasjärjestöjen kautta
- Viesti päättäjien kautta
- Yhteydenotto vastuuhenkilöihin
- Mennään asiakkaan luo (esim. Sumiainen, Suolahti)
- Lähestytään syrjäytyneitä
Teema 2: Mitä asioita haluaisit käsiteltävän terveydenhuollon asukas-/kuntalaisraadeissa?
- Kaiken ikäiset mukaan raateihin
- Tiedottaminen eteenpäin siitä, mistä asioista raadeissa puhuttu
- Tiedotus, miten asiat kehittyy/lääkäritilanne
- Teemailtoja
- Ikäihmisten kuntoutus teemana
- Terveyden edistäminen kaiken ikäisille
- Ajankohtaiset asiat
- Chatti nuorille
- Mitä Äänekoski sairastaa, tilastoja
- Palveluneuvonta, etuuksista infoa
- Lääkkeisiin liittyvät maksuasiat
- Lääkekustannus katto/ terveyspalvelut (maksukatto)
- Potilasasiamies asiat
- Epäkohtien käsittely
- Miten vanhuspalvelut järjestetään, mitä vaihtoehtoja on?
- Vanhusten asumisjärjestelyt, uusia rakennuksia?
Miten usein näitä toivoisit pidettäväksi?
- 1 kerta/vuoteen
- 2-3x/vuosi
- 2x vuosi kevät + syksy
Teema 3: Saatko riittävästi tietoa kunnan järjestämistä terveyspalveluista? Jos et, millä tavoin voisimme parantaa tiedottamista?
- Käytännön asioista ei välttämättä saa tietoa
- Paikanpäältä saa parhaiten tietoa
- Tutustumiskäynnit (toimintojen esittely paikan päällä) / ilmoittautuminen etukäteen
- Radio (Keski-Suomen radio/Järviradio): esim. uusi palvelumuoto (esim. sosiaaliohjaus), maksuasiat, influenssarokotteet (influenssatilanne)
- Uusista asioista informoiminen, lehteen juttu asiasta (sisällön avaus, ei vain yhteystietojen ilmoittaminen)
- Päivän lehti (Pikkukaupunkilainen) luettava tarkkaan, toimiva tapa
- Tiedottaminen useampaan kertaan (esim. influenssarokotukset, tämä tilaisuus)
- Terveysasioista tiedottaminen (influenssan eteneminen, ripulin hoito-ohjeita tms.)
- Tiedon / tiedotuslehtien saatavuus (mihin sijoitettu) esim. diabetes yms.
- tiedotuslehtinen joka talouteen à helppo pitää tallessa (haasteena tietojen muuttuminen)
- Tieto löytyisi yhdestä paikasta
- Terveysaihe ilta (keskittyisi yhteen aiheeseen)
- Eläkkeensaajien kokoontuminen (informaatio)
- Yhteydenpito yhdistyksiin/yhdyshlö
- Yhdistysten ja tk:n yhteistyöpalaverit (yhdistysten jatkuminen)
- Netistä saa tietoa, lehtitiedotus myös à muistettava päivittää sitäkin
- Netistä löytyy tietoa, jos osaa etsiä (Voiko yleisesti kaikkeen tietoon luottaa? Osattava ”suodattaa”)
- Tekstiviestit / muistuteviestit toimivia
- Oma aktiivisuus tiedon hankinnassa korostuu
- Tietoiskut toiminnoista televisioruuduissa odotustilassa
- Tiedottaminen valtakunnallinen ongelma, 75% ei tiedä
Teema 4: Mitkä palvelumme soveltuisi mielestäsi toteutettavaksi ryhmille?
- Liikunta
- Virkistystoiminta
- Apuvälinetuki
- Tukitoiminta
- Ystäväpalvelu
- Ryhmätilaisuuksia
- Ohjattaisiin asiakkaita oikeisiin palveluihin
- Painonhallintaryhmät
- Elämäntaparyhmä
- Tiedotusta erilaisista ryhmistä
- Otettaisiin huomioon eri ikäiset
- Työttömien terveyspalvelut
- Toimintapalvelut
- Elorieha
- Bio- ja juustopäivät
Teema 5: Millaista sähköistä palvelua haluaisit meidän tarjoavan?
- Soittoaika kaikille aamulla
- Aika paljon jo tarjotaan
- Ajanvaraus nettiin lääkäreille ja hoitajille, esim. laboratorion kaltainen -> puhelinpalveluun vapaata, helpottaisi ruuhkaa
- Huomioi myös ne, jotka eivät käytä nettiä
- Chat tai joku muu viestinjättöpalvelu -> ei ruuhkauttaisi puhelinta
- Sähköinen nettiopastus hakusanalla à veisi turvallisille sivuille asiaan liittyen (tieteellinen tutkimus)
- Itsehoito-ohjeet
- Pyörivät tietoiskut
- Labravaraukset tekstiviestillä + sähköpostiin
Millainen asiakaspalautejärjestelmä soveltuisi terveyspalveluihin?
- Soitto henkilölle, joka vastaa palveluista, suora palaute
- Terveyskeskukselle oma palautejärjestelmä (sähköinen)
- Kehittyneempi versio palautteen annosta kuin HappyOrNot
- Asiakasraadit 2x/vuosi ”face to face” -> 1-2 teemaa/ilta
- Asiakasraati nuorille ja lapsiperheille
- Asioinnin jälkeen asiakkaalle kysely, miten palvelu toimi?
Teema 6: Miten haluaisit saada tietoa terveellisistä valinnoista hyvinvointisi edistämiseksi?
- Porkkanaa tarjolla
- Tietoiskuilla eri teemoista, sairauksien ehkäisystä - Tv-näytöt yhteisissä tiloissa
- Painetussa muodossa
- Tietoa asiantuntijalta, luennot, henkilökohtainen ohjaus, kiinnostava puhuja, motivoiva tapa esiintyä!
- Tieto näkyviin, pois piilosta!
- Ryhmätoiminnan muodossa, vertaistuki
- Konkreettisia käytännön esimerkkejä esim. ravitsemukseen/liikuntaan
- Tutkimukseen perustuvaa tietoa
- Oma vastuu tiedon hankinnassa ja tulkinnassa
- Kohdennettua tietoa eri ryhmille
- Kiireettömyys tiedon antajalla!
- Hyvällä mielellä, oikea asenne
Lämmin kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille!
Muokattu 19.8.2020