Keski-Suomen hyvinvointialueen suoramaksu- ja e-laskuveloituksia koskevat muutokset sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen osalta

Keski-Suomen alueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi siirtyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen hoidettavaksi 1.1.2023 alkaen. Tämä aiheuttaa muutoksia myös laskutukseen sekä suoramaksujen ja e-laskujen välittämiseen.

Asiakkaiden on laadittava itse uusi suoramaksusopimus pankin kanssa. Pankissa tehtävät suoramaksu- ja e-laskutilaukset eivät siirry automaattisesti uudelle laskuttajalle eli Keski-Suomen hyvinvointialueelle.

Suoramaksu- ja e-laskun valtuutuksen voi tehdä verkkopankissa itsenäisesti

Keski-Suomen hyvinvointialuetta koskevan suoramaksu- tai e-laskutilauksen voi tehdä jo etukäteen, vaikka varsinainen Keski-Suomen hyvinvointialuetta koskeva laskutus on käynnistymässä vasta vuoden 2023 puolella.

Valtuutuksen tekeminen verkkopankissa

  1. Tarvitset henkilötunnuksen: Aiemmin suoramaksusopimukseen on vaadittu laskun numero tai asiakasnumero, mutta nyt se onnistuu henkilötunnuksella eli olemassa olevaa laskua ei tarvita.
  1. Etsi verkkopankista Keski-Suomen hyvinvointialueen laskuttajatunnus:

Etsi verkkopankista Keski-Suomen hyvinvointialueen laskuttajatunnus tai y-tunnus 3221318-2. Nämä kattavat kaikki hyvinvointialueelta tulevat laskut.

Valtuutuksen jälkeen suoramaksupalvelu toimii kuten ennenkin, mutta huomioittehan, että alussa saattaa esiintyä pieniä viiveitä laskuttajan aikatauluista johtuen.

Valtuutuksen tekeminen pankissa

Neuvontaa suoramaksu- ja e-laskuasioihin voit tiedustella omasta pankistasi.

Esimerkit Osuuspankista ja Nordeasta:

Osuuspankin asiakas, voit tehdä valtuutuksen seuraavasti:

  • Puhelimitse senioreiden asiakaspalvelussa 010 252 9627, palvelu auki arkisin klo 9–16
  • Puhelimitse OP:n asiakaspalvelussa 0100 0500, palvelu auki arkisin klo 8–16
  • tai käymällä lähimmässä OP:n konttorissa

Puhelun hinta: 0,0835 €/puhelu + 0,167 €/min. Hinta koskee myös jonottamista.

Nordean asiakas, voit tehdä suoramaksuvaltuutuksen seuraavasti:

  • Nordea Asiakaspalvelussa soittamalla 0200 3000 (pvm/mpm) ma–pe klo 8–20 ja la–su klo 10–16
  • Senioreiden asiakaspalvelussa, kun soitat Nordea Asiakaspalveluun ja valitset numeronäppäimellä nolla  
  • tarvittaessa voit varata ajan konttoriin soittamalla Nordea Asiakaspalveluun.
Muokattu 29.12.2022