Lumi lumosi Elonkierto - yhteisöpuutarhalla

Vihreä Uusiutuva Äänekoski -hankkeen ideoima tapahtuma kiinnosti 12.3.2022 noin 80 ihmistä Elonkierto - yhteisöpuutarhalla. Lumen Lumon myötä välitettiin tietoa ilmastonmuutoksen vaikutuksista Suomen talviin sekä luonnon monimuotoisuuteen. Lumiveistoskisa lämpimässä säässä osoitti konkreettisella tavalla sen, miten lämpötilan muuttuminen haastaa ihmistä ja elinympäristöämme. Samalla nähtiin, miten jokainen voi vaikuttaa asiaan iloisella ja toiveikkuutta lisäävällä tavalla. Lumiveistoskisan voitti Piilolan päiväkodin lapset. Onnea! Veistoksia tuomaroi kansainvälisesti arvostettu lumi- ja jäätaiteen tuomari ja taiteilija Juhani Lillberg, jonka kertomuksia kuultiin Äänehubilla palkintojenjaon jälkeen.
Kuvassa Vihreä Uusiutuva Äänekoski -hankkeen sekä sen mahdollistajien logot: Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR), Keski-Suomen liitto ja Äänekosken kaupunki.

Tarkkailu ja havainnot inspiraationa

Kilpailu ei ollut pääasia Eerolankatu 12:ssa toteutetussa lumitaiteilussa ajalla 26.2. - 12.3, vaan havainnot luonnosta ja siitä noussut inspiraatio kuvata näkemäänsä. Ympäristön muuttuminen ja siihen vaikuttaminen esimerkiksi lumitaiteen avulla nosti esille osallisuuttamme luontoon ja sen tapahtumiin. Lumesta ja jäästä tekeminen viritti aktiivisuutta Äänekoskella, sillä kaiken kaikkiaan taideteoksia veisteltiin 15 kappaletta tapahtuma-alueelle. Puutarhan ensimmäinen yleisötapahtuma houkutteli onnistuneesti väkeä hyödyntämään Kuhnamon rannassa sijaitsevaa yhteisöpuutarhaa myös talvisin.

Kuvassa Lumen Lumo tapahtuman lumiveistoksia: lumilinna, tulivuori ja susi.

Lumiveistoskisan kolme ensimmäistä sijaa: 1. Lumilinna (keskellä), 2. Lumi Susi (oik.) 3. Tulivuori (vas). Onnea voittajille!

Kuvassa Lumen Lumo tapahtuman tuomari Juhani Lillberg sekä palkittuja.

Kisaa tuomaroi kansainvälisesti arvostettu lumi- ja jäätaiteen huipputaiteilija Juhani Lillberg. Hän myös esitelmöi Äänehubilla töistään. Paikalla olleita teoksia ihailtiin ja voittajia palkittiin lauantaina 12.3: Tulivuori (3.sija) sekä Kissanportaat (kunniamaininta).

Lapset ja aikuiset yhdessä

Lauantain hyväntuulisessa menossa nautittiin myös livemusiikista, makkaranpaistosta sekä kannustavista puheista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Osallistujat kehuivat tapahtuman "kivaa pöhinää" paljon puhuttavan teeman ympärillä. Iltapäivällä Juhani Lillberg esitteli Äänehubilla taidettaan sekä kansainvälisesti menestyksekästä uraansa lumi- ja jäätaiteen parissa. Hän kertoi, että alan tapahtumissa korostuu nykyisin luontoajattelu sekä ympäristöasiat. Materiaalina lumi on helppo, joka innostaa jokaista ideoimaan ja keksimään uutta. Myös Vihreä Uusiutuva Äänekoski -hanke kannustaa yhteiseen innovointiin, sillä muutos edellyttää luovaa, osallistavaa yhteistyötä ja siitä syntyviä uusia ratkaisuja.

Kuvassa Lumen Lumo tapahtuman teoksia.
Kuvassa Lumen Lumo tapahtuman esiintyjiä sekä makkaranpaistoa.

Yläkuvissa näkyy lasten ja aikuisten inspiraation tuloksia: mm. Helena, Reikävuori, Linnake sekä taiteilijoita työn touhussa kivan pöhinän keskellä. Alapuolella Lume lumo -tapahtuman markkinointia mm. Krisse Salmisen lumiveistostyön, Miss Äänekoski käynnistämänä. Lumi Susi -teoksen tekijää kaivataan yhä.

Kuvassa Lumen Lumo tapahtuman voittajateokset.
Kuvassa Lumen Lumo tapahtuman avausteos Miss Äänekoski sekä osallistujien teoksia.

Julkaistu 7.4.2022

Arkisto