Palvelusuunnitelmien päivittäminen etenee Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueella: Kasvokkaisiin tapaamisiin panostaminen saattaa hidastaa vauhtia, mutta lisää asiakaskohtaista hyötyä.

Palvelusuunnitelmien päivittäminen etenee Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueella asiakaslähtöisesti. Alkuvuoden taloudellisista haasteista huolimatta työllisyysalueen kunnissa on painotettu palvelujen henkilökohtaisuutta.
Tapaamisissa työnhakija kohdataan kiireettä
Kasvokkaisessa tapaamisessa työnhakija saapuu oman kuntansa toimipaikkaan, jossa häntä varten paikalle tullut työllisyysasiantuntija ottaa hänet vastaan. Tapaamisella käydään läpi työnhakijan tilannetta ja kuulumisia, vastataan työnhakijan kysymyksiin, kartoitetaan tarpeita ja hiotaan suunnitelmia. Lopullisena tavoitteena on tietenkin työpaikan löytyminen.
- Hyvä tapaaminen on sellainen, jossa asiakas saa vastauksia kysymyksiinsä ja toteuttamisen arvoisia vinkkejä työnhakuun. Tapaamisen aikana keskustelemme usein siitä, millaista osaamista työnhakijalla on ja käymme läpi tarjolla olevia työmahdollisuuksia, kuvailee työllisyysasiantuntija Liisa Rikkonen.
Osa tapaamisista ja yhteydenotoista toteutetaan puhelimitse asiakkaan yksilöllisen palvelutarpeen mukaan. Kaikkien tapaamisten kesto vaihtelee asiakkaan tarpeen ja palveluprosessin meneillään olevan vaiheen mukaan. Asiakkaan kysymyksille on aina aikaa.
Kasvokkaiset kohtaamiset saattavat kestää hieman kauemmin kuin puhelimitse toteutetut, sillä ne painottuvat usein palveluprosessin alkuun, kun puhuttavaa ja läpikäytävää on enemmän. Paikan päällä toteutettuun tapaamiseen sisältyy usein myös esimerkiksi siirtymiä aulasta asiakashuoneeseen. Puhelimitse toteutetuissa tapaamisissa palveluprosessi saattaa olla jo pidemmällä ja asioiden läpikäynti toisinaan nopeampaa.
Kasvokkaisten tapaamisten osuutta kaikista tapaamisista on tarkasteltu KEHA-keskuksen työllisyysalueille toimittamassa osavuosikatsauksessa. Alkuvuoden tilastoseurannassa verrattiin Suomen 45 työllisyysalueen ensimmäisen toimintavuoden alkupuoliskon tilastoja eri näkökulmista. Tilastoista nähdään, että Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueella vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana kasvokkaisten tapaamisten osuus kaikista tapaamisista oli keskimäärin 40 %, mikä ylittää näkyvästi valtakunnallisen 33 % keskiarvon.
- Tavoitteena on vahvistaa ihmisten mahdollisuuksia työllistyä. Kun palvelut ovat lähellä ja helposti saavutettavissa, voimme tukea työnhakijoita entistä paremmin, toteaa työllisyysaluejohtaja Tiina Mäenpää.
Palvelusuunnitelmien ajantasaisuus nousussa
Samaan aikaan, kun kasvokkaisten tapaamisten osuus kaikista tapaamisista kasvoi, nähtiin tilastoissa laskua palvelusuunnitelmien ajantasaisuudessa. KEHA-keskuksen puolivuotisseurannan mukaan kesäkuussa 2025 noin puolella työnhakija-asiakkaista oli palvelusuunnitelma ajan tasalla valtakunnallisen tason ollessa selvästi korkeammalla. On mahdollista, että kasvokkaisten tapaamisten korkea osuus etenkin viime kevään aikana on jonkin verran näkynyt matalassa suunnitelmien ajantasaisuuden asteessa. Toimenpiteisiin on kuitenkin ryhdytty ja palvelusuunnitelmien ajantasaisuus on saatu nopeasti nousuun sekä puhelimitse että kasvokkain tavattujen asiakkaiden joukossa.
Työllisyysalueella toteutettiin alkuvuonna yli 11 000 lakisääteistä työnhakijakontaktia
Lakisääteisiä työnhakijakontakteja kuten alkuhaastatteluja, täydentäviä keskusteluja ja työnhakukeskusteluja toteutettiin KEHA-keskuksen puolivuotisseurannan mukaan tammikuun ja kesäkuun välisenä aikana yhteensä 11 475 kappaletta, mikä tarkoittaa keskimäärin 41 käytyä lakisääteistä keskustelua kuukaudessa jokaiselle työllisyysalueen henkilöasiakastyötä tekevälle työllisyysasiantuntijalle.
Alkuhaastattelujen järjestämisessä työllisyysalue on ollut alkuvuodesta valtakunnallisesti vertailtuna nopeimpien joukossa: kuukausikohtainen mediaani oli tammi-kesäkuussa 9 päivää, kun koko maan mediaani oli 14 päivää.
Tavoitteena on järjestää alkuhaastattelu viiden arkipäivän kuluessa työnhaun käynnistymisestä. KEHA-keskuksen tilastojen mukaan alkuvuoden aikana Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen asiakas on päässyt alkuhaastatteluun valtakunnallista tasoa nopeammin, vaikka kuukausikohtaista vaihtelua on toki esiintynyt. Tällä hetkellä haastattelu järjestyy nopeasti, jopa 1–3 arkipäivän aikana työnhakijaksi ilmoittautumisesta.
Lausunnot valmistuvat tavoiteaikaa nopeammin
KEHA-keskuksen tilastoseurannan mukaan työllisyysalueen tekemien lausuntojen käsittelyajat ovat pysyneet hyvin hallinnassa koko vuoden alkupuolikkaan. Työvoimapoliittisten peruslausuntojen käsittely ylitti tavoiteajan vain työllisyysalueen toiminnan alussa tammikuussa. Muina kuukausina käsittelyajat ovat olleet selvästi alle asetetun tavoiterajan. Lausuntojen nopeaan käsittelyaikaan on vaikuttanut esimerkiksi asiakasjärjestelmien kehittyvä automaatio sekä työllisyysalueen sujuva palveluprosessi.