Usein kysytyt kysymykset

Joukko ihmisiä pöydän äärellä juomassa juomia kahvikupeista. Pöydällä on täytetty sämpylä. Ihmiset hymyilevät.
1.1.2025 alkaen TE-palvelut siirtyivät kuntien tehtäväksi ja valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautettiin. Työvoimapalvelut ovat osa kuntien peruspalveluja. Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue palvelee 13 kunnan asukkaita ja yrityksiä, vastuukuntana on Äänekosken kaupunki. Tässä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.

Mikä on TE-uudistus?

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille 1.1.2025. TE-palveluista tulee vuoden 2025 alussa osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä ja sitä kautta osa jokaisen kunnan peruspalveluja.

Uudistuksen myötä Suomeen muodostuu yhteensä 45 työllisyysaluetta, jotka ovat vastuussa työvoimapalveluiden hallinnollisesta järjestämisestä.

Mitkä kunnat kuuluvat Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueeseen?

Hankasalmi, Kannonkoski, Karstula, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kyyjärvi, Laukaa, Pihtipudas, Saarijärvi, Uurainen, Viitasaari ja Äänekoski ovat perustaneet kuntien yhteisen Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen, jonka vastuukuntana on Äänekosken kaupunki.

Tarvitseeko minun TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakkaana tehdä jotain uudistuksen yhteydessä?

Jos olet jo TE-palvelujen asiakas, sinun ei tarvitse tehdä mitään, vaikka palveluntarjoaja vaihtuu vuoden vaihteessa. Sähköinen asiointi, avoimet työpaikat sekä tietoa työllisyysasioista löytyy edelleen Työmarkkinatorilta.

Missä asioin vuonna 2025?

Asioit ajanvarauksella oman kotikuntasi työllisyysalueen palvelupisteessä.

Tavoitat meidät puhelimitse 1.1.2025 alkaen:

  • Työnhakijapalvelut: 040 757 1653 (arkisin ma-to klo 9-15, pe 9-12)
  • Työnantajapalvelut: 040 484 1020 (arkisin ma-to klo 9-15, pe 9-12)

Voit jättää yhteydenottopyynnön Työmarkkinatorin verkkopalvelussa.

Olen työtön työnhakija. Miten uudistus vaikuttaa asiointiini?

Yhteystiedot ja yhteyshenkilöt saattavat muuttua. Asiointipaikkasi saattaa muuttua, esimerkiksi jos olet asioinut aikaisemmin TE-toimistossa, asioit jatkossa ajanvarauksella omassa kotikunnassasi. Sähköinen asiointi hoidetaan jatkossakin Työmarkkinatorin kautta www.tyomarkkinatori.fi.

Sinua koskevat edelleen kaikki samat työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet, joista on sovittu työllistymissuunnitelmassasi. Esimerkiksi työnhakuvelvoitteesi pysyy ennallaan ja toimit edelleen työllistymissuunnitelmasi mukaisesti.

Vaihtuuko oma yhteyshenkilöni?

Kyllä, yhteyshenkilö saattaa vaihtua. Saat siitä tiedon henkilökohtaisesti työllisyysalueelta.

Miten saan yhteyden omaan asiantuntijaani?

Suositelluin tapa on jättää yhteydenottopyyntö Työmarkkinatorilla. Asiantuntijamme vastaavat pyyntöihin nopeasti, mutta viimeistään viiden arkipäivän kuluttua. Voit myös soittaa neuvontapuhelimeen ja jättää yhteydenotopyynnön sitä kautta. Usein neuvontapuhelimemme asiantuntijat pystyvät auttamaan sinua jo puhelun aikana. Voit myös täyttää ja lähettää yhteydenottopyyntölomakkeen Suomi.fi -palvelussa.

Voinko käyttää Asiointi-palvelua?

Kyllä voit. Sähköinen asiointi säilyy Työmarkkinatorilla.

Voinko käyttää jatkossa valtakunnallista puhelinpalvelua?

Et voi enää 2025 käyttää valtakunnallista puhelinpalvelua asioidesi hoitamiseen, sillä TE-toimistot suljettiin vuoden vaihteessa. Jatkossa työllisyysalueen puhelinpalvelu tulee palvelemaan kaikkia työnhakija- ja yritysasiakkaitamme Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen 13 kunnassa. Voit kuitenkin soittaa valtakunnalliseen työttömyysturvaneuvontaan, jos sinulla on yleisiä kysymyksiä työnhausta tai työttömyysturvasta.

  • Valtakunnallinen työttömyysturvaneuvonta: ma–pe kello 9–15 0295 020 701
  • Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen palvelunumerot:
  • Työnhakijapalvelut: 040 757 1653 (arkisin ma-to klo 9-15, pe 9-12)                    
  • Työnantajapalvelut: 040 484 1020 (arkisin ma-to klo 9-15, pe 9-12)

 Mistä löydän kaikki lomakkeet?

Suurin osa lomakkeistamme löytyvät Suomi.fi-sivustolta. Voit ladata, täyttää ja lähettää lomakkeen Suomi.fi-sivustolla, jos olet ottanut palvelun käyttöösi. Jotkin harvat lomakkeet ovat sellaisia, että niitä ei ole Suomi.fi-sivustolla, mutta saat silloin lomakkeen omalta työllisyysasiantuntijaltasi. 

Mistä saan apua kansainväliseen rekrytointiin?

Työnantajat ja työnhakijat löytävät kansainvälisyyteen liittyvää tietoa mm näiltä verkkosivuilta:

Miten kirjaudun Työmarkkinatorille työnantajana?

Työmarkkinatorille kirjaudutaan henkilökohtaisilla suomi.fi-tunnuksilla. Huomioithan, että sinulla on oltava valmiiksi haettuna valtuutus toimia työnantajan/yrityksen edustajana suomi.fi -valtuuksilla. Kirjautumisen jälkeen voi valita, käyttääkö palvelua yksityishenkilönä vai yrityksen edustajana.

Mihin voin käyttää Työmarkkinatoria?

Katso videosta vastaukset:

Videopalvelu käyttää evästeitä. Lisätietoa evästeistä.

Katso video Youtubessa.   Hyväksy evästeet

Miten teen työpaikkailmoituksen Työmarkkinatorissa?

Katso videosta vastaukset:

Videopalvelu käyttää evästeitä. Lisätietoa evästeistä.

Katso video Youtubessa.   Hyväksy evästeet


Palaa Työ ja yrittäminen -pääsivulle

Työ- ja elinkeinopalvelut (Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue)