Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset TE-uudistuksesta

1.1.2025 alkaen TE-palvelut siirtyvät kuntien tehtäväksi ja valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan. Työvoimapalveluista tulee osa kuntien peruspalveluja. Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue palvelee 13 kunnan asukkaita ja yrityksiä, vastuukuntana on Äänekosken kaupunki. Tässä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.

Mikä on TE-uudistus?

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille 1.1.2025. TE-palveluista tulee vuoden 2025 alussa osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä ja sitä kautta osa jokaisen kunnan peruspalveluja.

Uudistuksen myötä Suomeen muodostuu yhteensä 45 työllisyysaluetta, jotka ovat vastuussa työvoimapalveluiden hallinnollisesta järjestämisestä.

Mitkä kunnat kuulut Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueeseen?

Hankasalmi, Kannonkoski, Karstula, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kyyjärvi, Laukaa, Pihtipudas, Saarijärvi, Uurainen, Viitasaari ja Äänekoski ovat perustaneet kuntien yhteisen Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen, jonka vastuukuntana on Äänekosken kaupunki.

Tarvitseeko minun TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakkaana tehdä jotain uudistuksen yhteydessä?

Jos olet jo TE-palvelujen asiakas, sinun ei tarvitse tehdä mitään, vaikka palveluntarjoaja vaihtuu vuoden vaihteessa. Sähköinen asiointi, avoimet työpaikat sekä tietoa työllisyysasioista löytyy edelleen Työmarkkinatorilta.

Missä asioin vuonna 2025?

Asioit ajanvarauksella oman kotikuntasi työllisyysalueen palvelupisteessä.

Tavoitat meidät puhelimitse 1.1.2025 alkaen:

  • Työnhakijapalvelut: 040 757 1653 (arkisin ma-pe klo 9-15)
  • Työnantajapalvelut: 040 484 1020 (arkisin ma-pe 9-15)

Voit jättää yhteydenottopyynnön Työmarkkinatorin verkkopalvelussa.

Olen työtön työnhakija. Miten uudistus vaikuttaa asiointiini?

Yhteystiedot ja yhteyshenkilöt saattavat muuttua. Asiointipaikkasi saattaa muuttua, esimerkiksi jos olet asioinut aikaisemmin TE-toimistossa, asioit jatkossa ajanvarauksella omassa kotikunnassasi. Sähköinen asiointi hoidetaan jatkossakin Työmarkkinatorin kautta www.tyomarkkinatori.fi.

Sinua koskevat edelleen kaikki samat työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet, joista on sovittu työllistymissuunnitelmassasi. Esimerkiksi työnhakuvelvoitteesi pysyy ennallaan ja toimit edelleen työllistymissuunnitelmasi mukaisesti.

Vaihtuuko oma yhteyshenkilöni?

Kyllä, yhteyshenkilö saattaa vaihtua. Saat siitä tiedon henkilökohtaisesti työllisyysalueelta.

Voinko käyttää Asiointi-palvelua?

Kyllä voit. Sähköinen asiointi säilyy Työmarkkinatorilla.

Voinko käyttää jatossa valtakunnallista puhelinpalvelua?

Et voi. Jatkossa työllisyysalueen puhelinpalvelu tulee palvelemaan kaikkia työnhakija- ja yritysasiakkaitamme Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen 13 kunnassa. 

Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen palvelunumerot:

  • Työnhakijapalvelut: 040 757 1653 (arkisin ma-pe klo 9-15)                    
  • Työnantajapalvelut: 040 484 1020 (arkisin ma-pe klo 9-15)

Mistä saan apua kansainväliseen rekrytointiin?

Työnantajat ja työnhakijat löytävät kansainvälisyyteen liittyvää tietoa mm näiltä verkkosivuilta:

Miten kirjaudun Työmarkkinatorille työnantajana?

Työmarkkinatorille kirjaudutaan henkilökohtaisilla suomi.fi-tunnuksilla. Huomioithan, että sinulla on oltava valmiiksi haettuna valtuutus toimia työnantajan/yrityksen edustajana suomi.fi -valtuuksilla. Kirjautumisen jälkeen voi valita, käyttääkö palvelua yksityishenkilönä vai yrityksen edustajana.

Työ ja yrittäminen