Äänekosken vastaanottokeskus on aloittanut toimintansa

Lahjoitusten tulee lähteä asiakkaiden tarpeista

Äänekosken ja Suolahden vastaanottokeskus on aloittanut toimintansa ja ensimmäiset asiakkaat ovat saapuneet Äänekoskelle.
Käsi kädessä

Äänekosken vastaanottokeskuksen on Maahanmuuttoviraston alaisena perustanut jyväskyläläinen Hemcare Oy. Äänekosken kaupungin omistama Ääneseudun Asunnot Oy on vuokrannut vastaanottokeskukselle toukokuun alusta alkaen 40 vuokra-asuntoa ja varsinaiset vastaanottopalvelut järjestetään pääsääntöisesti Suolahdessa.

Asiakkaat pääsevät valmiiksi peruskalustettuihin ja varusteltuihin huoneistoihin, mutta kaikkea niistä ei kuitenkaan löydy ja asiakkaille tulee varmasti tarvetta joillekin tavaroille. Äänekoskelaisilla onkin kova halu auttaa pakolaisia. Äänekosken vastaanottokeskukselta halutaan kuitenkin muistuttaa, että lahjoitukset tulee lähteä asiakkaiden tarpeista.

Paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa lahjoituksia varten on perustettu Apua ukrainalaisille pakolaisille Ääneseudulla -Facebook-ryhmä, jossa ilmoitetaan vastaanottokeskuksen asiakkaiden toiveita ja koordinoidaan lahjoituksia. Äänekosken kaupunki kartoittaa sopivaa tilaa lahjoituksia varten. Äänekosken kaupunki ja vastaanottokeskus eivät voi suoraan ottaa lahjoitettavaa tavaraa vastaan.

Äänekosken kaupungin Ukrainan kriisin johtoryhmä linjasi kokouksessaan tänään 20.5.2022, että kaupunki lahjoittaa vastaanottokeskuksen asiakkaille Äänekosken ja Suolahden uimahalleihin vapaalippuja.

Kaupunki huolehtii tulijoiden varhaiskasvatus- ja opetuspalveluista. Äänekosken päiväkodeissa ja kouluissa ollaankin jo valmistauduttu ukrainalaisten lasten ja nuorten tuloon. Myöhemmin asiakkaille tarjotaan myös kieli- tai kotoutumiskoulutusta. Ennen sitä pitää kuitenkin huolehtia asiakkaiden perustarpeet kuntoon.

Lisätietoja:

Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, 040 823 7921, aleksi.heikkila@aanekoski.fi

Muokattu 23.5.2022