Kasvokkain tapahtuva palvelu korostuu Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueella

Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue on keväällä 2025 panostanut vahvasti kasvokkaiseen asiakaspalveluun, selviää KEHA-keskuksen tutkija Miika Hakalan työllisyysalueelle laatimasta osavuosikatsauksesta. Huhtikuussa lähes 70 % asiakastapaamisista hoidettiin kasvotusten, kun valtakunnallinen keskiarvo jäi hieman yli 40 %:iin.
– Olemme sitoutuneita yksilölliseen palveluun ja asiakkaiden kohtaamiseen, kertoo työllisyysaluejohtaja Tiina Mäenpää. – Uudistuksen päätavoite on ollut tuoda palvelut lähemmäksi asiakkaita, ja siinä olemme onnistuneet.
Myös lausuntojen käsittelyssä on edetty ripeästi: alkuvuodesta 2025 lausunnot valmistuivat selvästi valtakunnallista tavoiteaikaa nopeammin. Esimerkiksi tammikuussa lausunnon tekemiseen kului keskimäärin 14 päivää, kun vuotta aiemmin vastaava käsittely kesti keskimäärin 30 päivää, asiantuntijakohtaisesta asiakasmäärän kasvusta huolimatta.
Asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla
Asiakastyytyväisyys on pysynyt koko alkuvuoden ja kevään ajan vähintään valtakunnan tasolla, ja maaliskuussa se ylitti koko maan keskiarvon. Kiitosta on tullut erityisesti palvelun sujuvuudesta ja asiakaspalvelun ystävällisyydestä. Kehittämistoiveita on esitetty muun muassa sähköisten palveluiden ja ohjeistusten selkeyttämisestä. Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue on vuoden 2025 (tammi–huhti) kokonaistyytyväisyyden osalta sijalla 14. Kaikkiaan Suomessa on 45 työllisyysaluetta.
Työttömyyden kehitys haastaa koko Suomea
Koko maata koettelevat talouden haasteet ja maailmanlaajuinen epävarmuus näkyvät myös Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen alkuvuoden lukemissa. Työttömien työnhakijoiden määrä oli huhtikuussa 2025 yhteensä 4 045 henkilöä, mikä on 3 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Pitkäaikaistyöttömien osuus työttömistä työnhakijoista oli 32 %, ja määrä on kasvanut 20 % vuoden takaisesta tilanteesta. Työttömien työnhakijoiden määrä ja työttömyysjaksojen pituudet ovat kehittyneet koko maassa samansuuntaisina.
Vaikka työllisyystilanne on haastava koko maassa, Pohjoisen Keski-Suomen alueella pitkäaikaistyöttömien aktivointiaste on pysynyt valtakunnan keskiarvoa korkeammalla ja kokonaisaktivointiaste maan keskiarvon tasalla.
Myös yrittäjyyteen tarttuminen on lisääntynyt. Starttirahahakemuksia ja myönteisiä päätöksiä on tehty selvästi enemmän kuin vuoden 2024 vastaavana ajankohtana, mikä kuvastaa työttömien työnhakijoiden rohkeaa ja aktiivista suhtautumista haastavaan työmarkkinatilanteeseen.
Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue järjestää työvoimapalvelut Äänekoskelle, Hankasalmelle, Kannonkoskelle, Karstulaan, Kinnulaan, Kivijärvelle, Konnevedelle, Kyyjärvelle, Laukaaseen, Pihtiputaalle, Saarijärvelle, Uuraisille ja Viitasaarelle. Palvelujen järjestäjänä ja vastuukuntana toimii Äänekosken kaupunki.
Lisätiedot:
Tiina Mäenpää, työllisyysaluejohtaja 040 159 2610 / tiina.maenpaa@aanekoski.fi
Miika Hakala, tutkija, KEHA-keskus 050 3296 997 / miika.hakala@ely-keskus.fi
Uutinen julkaistu , muokattu 24.6.2025 klo 12:18