Linkki-joukkoliikenteellä matkustettiin ennätykselliset 9,35 miljoonaa kertaa vuonna 2024
Joukkoliikennematkustuksen suosio on Jyväskylän seudulla vakaassa kasvusuunnassa. Joukkoliikenteellä tehtyjä matkoja tilastoitiin vuonna 2024 ennätysmäärä eli noin 9,35 miljoonaa. Kasvua edellisvuoden matkustukseen kertyi noin 7 prosenttia.
Isojen uudistusten vuosi
Linkin toimialue laajeni vuoden 2024 alussa, ja joukkoliikennepalveluja järjestetään nyt seitsemän kunnan noin 205 000 asukkaalle. Uusia Linkki-kuntia ovat Äänekoski, Hankasalmi, Toivakka ja Petäjävesi. Muutoksen myötä koko alueella otettiin käyttöön Linkin edulliset lipputuotteet ja kätevät sähköiset palvelut. Aluelaajennuksen vuoksi myös Linkin maksuvyöhykejärjestelmää uudistettiin ja selkeytettiin. Uudet maksuvyöhykkeet kattavat koko uuden Linkki-alueen, samalla kun vyöhykkeiden määrää vähennettiin neljästä kolmeen.
Kesäkuun alussa toteutettiin Linkin linjastouudistus, jossa Jyväskylän ja Muuramen alueen joukkoliikenne uudistui palvelemaan lisääntyneen matkustuksen ja kehittyvien alueiden tarpeita. Liikennöinnin aloitti muun muassa neljä uutta linjaa 9, 9K, 45 sekä 46. Eniten käytettyjen yhteysvälien linjat uudistuivat aiempaa kattavammin liikennöiviksi Super-Linkki -linjoiksi, jotka tunnistaa S-alkuisista linjanumeroistaan (S1–S6) sekä violettisävyisestä ulkoasustaan.
Uusien liikennöintisopimusten tultua kesällä voimaan, käynnistyi myös kaluston uusiutuminen ja sähköistyminen. Sähköistyminen on Jyväskylän seudulla tärkeä askel kohti päästötöntä joukkoliikennettä. Uusia sähköautoja saatiin Linkki-alueen joukkoliikenteeseen 64 kappaletta korvaamaan vanhempia dieselbusseja.
Lipputuotteiden hintoja jouduttiin vuoden 2024 aikana tarkistamaan kahteen otteeseen. Alkuvuoden hintamuutosten taustalla oli kuntien heikentynyt taloudellinen tilanne ja kasvaneet kustannuspaineet, kesäkuun muutokset johtuivat pääosin maksuvyöhykkeiden uudistumisesta. Ennen vuotta 2024 Linkin lippuhintoja ei ollut korotettu kertaakaan. Koska matkustuksen halutaan edelleen kasvavan, korotukset pyritään pitämään mahdollisimman vähäisinä jatkossakin. Tavoitteena on ylittää 10 miljoonan vuosittaisen matkan raja vuonna 2025.
Tilastoja ja tavoittavuuksia
Vuoden 2024 suosituin matkustuskuukausi oli marraskuu (993 435 matkaa) ja suosituin matkustuspäivä keskiviikko 4.12. (42 837 matkaa). Linkki-linjoista eniten matkustettiin Super-Linkki -linjalla S5 (aiemmin linja 25) reitillä Kaakkolampi–Jyväskylän keskusta–Laajavuori–Palokka, yhteensä 1 405 369 matkaa Toiseksi eniten kuljettiin Super-Linkki -linjalla S6 (aiemmin 27) reitillä Mustalampi–Jyväskylän keskusta–Palokan Lehtoniemi, yhteensä 960 671 matkaa. Kolmanneksi suosituin oli Kangaslammelta Jyväskylän keskustaan ja Myllyjärvelle/Keltinmäkeen liikennöivä linja 12, jolla tehtiin 819 824 matkaa.
Lipputuotteista kulkemiseen käytettiin eniten aikuisen 30 vrk kausilippua, jolla tehtiin 1 421 390 matkaa. Mobiililipulla matkustettiin 808 129 kertaa, lähimaksulipulla 671 104 kertaa.
Matkamäärien kasvun myötä myös palautteiden ja asiakaskäyntien määrä lisääntyi. Joukkoliikennettä koskevia palautteita saapui Linkille 3513 kappaletta. Asemakadulla sijaitsevassa Linkki-palvelupisteessä asioitiin 41 353 kertaa ja Linkin puhelinpalvelussa vastattiin 3536 neuvontapuheluun.
Linkki-joukkoliikenteen reaaliaikaista aikataulu- ja reittiopastietoa tarjoavaan palveluun reittiopas.jyvaskyla.fi tehtiin noin 8 miljoonaa vierailua ja 73 miljoonaa sivukatselua. Sähköisten palvelujen rinnalla on edelleen perinteinen, paperinen aikatauluvihko, jota painatettiin kaikkiaan 46 000 kappaletta. Aikatauluvihko on tarkoitettu niille, jotka eivät voi tai halua käyttää sähköistä aikataulupalvelua. Vihko on maksuton ja sen voi noutaa jakelupisteestä.
Joukkoliikenteen keskeisellä informaatiokanavalla linkki.jyvaskyla.fi tehtiin kaikkiaan 2,4 miljoonaa sivukatselua ja 1,1 miljoona käyntiä. Tärkeitä vuorovaikutuskanavia sosiaalisessa mediassa ovat myös Linkin Facebook https://www.facebook.com/linkkijyvaskyla ja Linkin Instagram-kanava, joilla on seuraajia yhteensä noin 10 000.
Toukokuussa julkaistiin seitsemän eri aluelehden välissä Linkkiuutiset-liite, jossa kerrottiin joukkoliikenteen muutoksista sekä muista ajankohtaisista asioista Jyväskylän, Laukaan, Muuramen, Äänekosken, Hankasalmen, Toivakan ja Petäjäveden asukkaille. Linkkiuutiset ilmestyi myös syyskuussa sähköisenä lehtenä. Molemmat vuoden 2024 julkaisut löytyvät sähköisinä Linkin nettisivulta https://linkki.jyvaskyla.fi/asiakaspalvelu-ja-ohjeet/asiakaspalvelu.
Joukkoliikenteen käyttöä edistetään ja palvelua kehitetään
Joukkoliikenneaiheisen Bussiloikka kouluun -oppitunnin merkeissä on jo yli 10 vuoden ajan vierailtu kaikissa perusopetuksen koulujen eppuluokissa. Linkin aluelaajennuksen myötä myös Bussiloikka laajeni Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen lisäksi Äänekosken, Hankasalmen, Toivakan ja Petäjäveden kouluihin. Bussiloikan merkeissä vierailtiin 112 luokassa ja kohdattiin noin 2000 lasta opettajineen. Bussiloikka on Linkin tarjoama joukkoliikenneaiheinen, leikinomainen opetustuokio, jonka käytännön toteutuksesta vastaa Jyväskylän kestävä kehitys JAPA ry.
Syksyllä 2024 Linkki toimitti uusille ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoille jaettavaksi 5650 tervetuliaispakettia, jotka sisälsivät muun muassa joukkoliikenneinfoa ja kolmen päivän kokeilulipun. Toimenpiteellä halutaan madaltaa opiskelijoiden joukkoliikenteen käyttökynnystä ja tutustuttaa opiskelupaikkakunnan palveluihin. Myös asukkaita kannustetaan Linkin käyttämiseen muun muassa lipputarjousten avulla. Syyskuun Valonväläys-kampanjassa myytiin 30 vuorokauden kausilippua alennettuun hintaan noin 3500 kappaletta. Joukkoliikenteen käyttöä markkinoidaan myös matkustuskokeilujen avulla. Linkki-joukkoliikenteen linja-autoissa matkustaminen oli ilta-aikaan maksutonta Jyväskylän Valon kaupunki -tapahtumaviikonloppuna 26.–28.9. Ilmaismatkoja tehtiin tapahtuman yhteydessä noin 40 000.
Urheiluseurojen kanssa tehtävän lippu- ja markkinointiyhteistyön tuloksena JYPin kausikortti toimii nyt matkalippuna kotipeli-iltojen Linkki-matkoilla. Samoin Happeen ottelu- ja kausilipuilla voi tehdä Linkki-matkat seuran kotipeleihin Leppävedelle.
Asiakkaiden tyytyväisyys Linkki-liikenteen palveluihin säilyi hyvänä. Linkki teettää vuosittain kolme palvelun laatututkimusta, joissa 700 satunnaisesti valitulta matkustajalta pyydetään arvioita palvelusta. Tarkasteltavana on kuljettajien toiminta (asiakasystävällisyys ja ajotapa) sekä kaluston siisteys. Vuonna 2024 palvelusta annettu keskimääräinen arvosana oli 4,15 asteikolla 1-5, jossa 1 = huono, 5 = erinomainen. Asiakkaiden arviot ovat pysytelleet erinomaisina jo useiden vuosien ajan. Linkki-liikenteen suositteluindeksi NPS (Net Promoter Score) oli asiakastyytyväisyysmittausten perusteella 49,5. Luku kertoo kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat palvelua muille, ja 50:tä lähentelevää tulosta voidaan pitää erittäin hyvänä.
Joukkoliikenteen kehittämiseen osallistuu myös asiakasraati, joka kokoontui neljä kertaa vuonna 2024. Tapaamisissa käsiteltiin muun muassa Linkki-alueen uutta vyöhykemallia, lippuhintojen alv-korotusten kohdentamista, asiakasraadin työskentelyn kehittämistä sekä Jyväskylän kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaa. Loppuvuodesta järjestettiin asiakasraadin jäsenhaku, jonka kautta saatiin uusia raatilaisia toimintaan mukaan lähinnä Linkin uusista osakaskunnista.
Luvassa vuonna 2025
Linkki-liikenteeseen saadaan kesällä 2025 vetyvoimaa, kun joukkoliikenteen käyttöön tulevat Suomen ensimmäiset, vetyä käyttövoimanaan käyttävät bussit. Yhteistyön kautta Linkki-joukkoliikenne saa kahden vuoden pilottijakson ajaksi käyttöönsä vetykäyttöisiä busseja, jotka korvaavat osan perinteisistä polttomoottoribusseista. Linkki-joukkoliikenteen ja Cefmof Finlandin yhteistyön tavoitteena on edistää ympäristöystävällisten ja kestävien käyttövoimien liikennevälineiden hyödyntämistä kaupungissa. Hankkeesta kuullaan lisää lähempänä vetybussien käyttöönottoa.
Linkki tulevaisuuteen 2030 -kehittämisohjelman päivitys käynnistyy vuonna 2025. Ohjelmassa asetetaan sekä lyhyen että pitkän aikavälin kehittämistavoitteet, jotka laajennetaan koskemaan koko seitsemän kunnan joukkoliikennealuetta.
Jyväskylän keskustaan valmistunee joukkoliikenteen Linkkikeskus kuluvan vuoden aikana. Pysäkit siirtyvät Vapaudenkadun varteen vakituisille paikoille ilmeisesti loppusyksystä. Keskustan pääpysäkit ovat sijainneet väliaikaisesti jo kolmatta talvea Asemakadulla, jossa tilaa on ollut liikenne- ja asiakasmääriin nähden ollut todella niukasti. Nyt tunnelin päässä näkyy jo valoa: joukkoliikenteen käyttäjien, kuljettajien ja alueen toimijoiden pitkä odotus lienee ennen seuraavaa talvea päättymässä. Linkki kiittää kaikkia osallisia kärsivällisyydestä kauan kestäneessä projektissa.
Lisätiedot:
Palvelupäällikkö Kari Ström, Jyväskylän seudun joukkoliikenne LINKKI, p. 050 60943, kari.strom[at]jyvaskyla.fi
Uutinen julkaistu , muokattu 15.1.2025 klo 14:14